Przejdź do głównej zawartości

Ober-Johnsdorf

Wciąż mnie dręczy, jak to się mogło stać, że akurat te zdjęcia z Ludwikowic Kłodzkich mi "zaginęły". Przeglądam wte i we wte foldery ze zdjęciami w nadziei, że może któryś przeoczyłam i tam własnie będą upragnione zdjęcia...wiecie co, między innymi z takich właśnie powodów powinno się wywoływać zdjęcia. No ale do rzeczy. Z racji tego, że przeglądam w kółko to samo, wrzucam dzisiaj stare zdjęcia z Wieży Bismarka znajdującej się nieopodal drogi prowadzącej z Łagiewnik do Wrocławia. Sama wieża jest niestety zaniedbana/opuszczona, lecz w całkiem dobrym jak na swój wiek stanie (datuje się ją na XIX wiek i jest ponoć w Polsce najstarszą). Obecnie wejście na nią jest zakazane, gdyż wieża grozi zawaleniem, a otwór do piwnicy został zacementowany by zapobiec wchodzeniu do środka. Zaufany informator powiedział mi, że za "dziecka" można było tunelem przejść stąd do Zamku w Piotrówku i ja mu wierzę, chociaż namacalnych dowodów na to nie mam,  to z punktu widzenia ukształtowania terenu jest to wykonalne. Na obiekt ten można dojść także drogą prowadzącą właśnie z Piotrówka (droga polna, "stale idąca w górę"). Wieża bismarcka pełniła przez pewnien czas funkcję "cafe/kawiarenki", w jej dolnej części mieściły się stoliki z krzesłami pod rozłożystym dachem, a mieszkańcy Sokolnika przechadzali się tam na spacer. W późniejszych czasach -domniemam- wieża była wykorzystywana także jako punkt ostrzegawczy (podczas walki/wojny), gdyż mój znajomy znalazł tam elementy broni palnej(i to bez wykrywacza). Wiele miejsc Dolnego Śląska było wykorzystywanych przez III Rzeszę, więc dlaczego by nie i ten obiekt. Dodam tylko, że sama wieża jest warta obejrzenia na własne oczy. Aaaah no i przecież w wiosce mieści się stary dworek, pewnie tego samego (pierwotnego) właściciela, jednak nie bylo jak się do niego dostać, gdyż znajduje się on wewnątrz czyjegoś gospodarstwa, a nie chcąć robić zamieszania, zdecydowaliśmy się nie narażać lokalnym. ;)






A tu stara "fotografia" wiezy w całej okazałości:

Komentarze